søndag 10. oktober 2010

Plutselig hadde jeg bestemt meg!

10.10.10
Datoen er bare for flott til ikke å bli stående som et seilingsmerke.

Jeg har lenge grublet på å gi meg selv en stor utfordring.
Denne blir nå opplest, vedtatt og publisert:

I ett år fra nå – siger og skriver 365 dager – skal jeg ikke spise ferdigkjøpt godteri, saltsnacks, kjeks eller tilsvarende.

Jeg vender de elleville industrikaloriene ryggen, og setter med det punktum for min største kostholdsutfordring: hyppig og overstadig godtespising.

Ukritisk snoping - gjerne for å døyve stress, sinne og bekymring - har gitt meg mange ekstrakilo. Jeg har riktignok aldri latt dem bli så mange før jeg har tatt affære, men det er ergerlig å måtte ta fatt på de samme sju-åtte kiloene igjen og igjen.

Jeg har et motto: Når noe ikke virker, prøv noe annet.
Ned i vekt-prosjektene mine virker, det vet jeg. Det som ikke har virket til nå, er stabiliseringen etterpå. Og det er sjokolade, peanøtter og potetgull som er de verste kjeppene i hjulene.

Det var slik jeg kom på idéen om rett og slett å kutte ut kjøpesnopet.

365 dager - det må vel være nok til å skylle noen leie uvaner rett i do, der de hører hjemme?

Bloggen opprettes for å holde tråden i prosjektet, legge press på meg selv og forhåpentligvis finne noen å dele tanker med. Bloggen kommer til å inneholde refleksjoner rundt vekt, slanking, selvbilde og egenutvikling.

Og den kommer til å inneholde oppskrifter på velsmakende, hjemmelagde fristelser. Dette året skal nemlig ikke bli et år i konstant forsakelse. Jeg skal fortsatt nyte noen kaloririke godbiter, men hånda skal ut av godteposen. Nå.

Jeg kommer tilbake med mer detaljerte regler i morgen.
Jeg måtte bare benytte den flotte datoen. Det var nå eller aldri, føltes det som.

Jeg er i gang!

Dette var dag 1 - 364 igjen

11 kommentarer:

  1. Åj, så utrolig fornuftig! Jeg har troen på deg og kommer til å følge ivrig med :) Lykke til!! <3

    SvarSlett
  2. Jeg vil ønske deg masse lykke til!
    Jeg vil gjerne følge deg, og kanskje snappe opp noen tips og litt motivasjon på veien;)
    -Trulto-

    SvarSlett
  3. Superflot!
    jeg vil følge med her og håber at kunne bruge nogen af dine tips og opskrifter.
    hvem trænger ikke til en kostomlægning??? :-))

    SvarSlett
  4. Helle - tusen takk; det er alltid godt å vite at noen har troen på meg!

    Trulto - ja, motivasjon er vel selve hovedstikkordet for de fleste som jobber med vekt og justering av kostholdet. Vi får støtte hverandre :)

    Jane - så utrolig hyggelig at du ble bloggens første følger!

    SvarSlett
  5. Hei!! Interesant prosjekt!! Dog umennskelig hardt.....Men jeg skjønner helt klart problemet. Jeg har holdt på noen uker i regi av Grethe Rhode, å kvitte meg med noen irriterende plagsomme kilo. Noe jeg har lykkes i, uten alt for mange forsakelser. MEN det er det å klare og slippe at de samme kiloene kommer på igjen...... Men nå kan jeg følge med på deg!! Lykke til!! Hilsen annekari:-)

    SvarSlett
  6. quiltefia - ja, Grete Roede-konseptet er flott. Det er tiden etterpå - på egenhånd med gamle uvaner på lur - som har vært så vanskelig for meg. Jeg tror ikke utfordringen skal bli umenneskelig hard. Jeg kommer til å spise hjemmelagd konfekt og kaker; jeg vil bare kvitte meg med disse lett tilgjengelige kaloriene som går rett fra pose til mage nesten før man får tenkt seg om.

    SvarSlett
  7. Se her ja, nå skjønner jeg hva du mente med dine kryptiske hint tidligere:) Så fornuftig! Jeg har prøvd noe lignende selv, visstnok bare over 1 mnd, og det har virkelig noe for seg. Lykke til, jeg følger selvfølgelig ivrig med:D Nieseklem!

    SvarSlett
  8. Caroline - ja, det drøyde litt før jeg fikk mannet meg opp og sette det ut i livet. Men plutselig var liksom datoen og påskuddet der. Kjempekoselig å ha deg som følger!
    (Dessuten er Videofabrikken mektig stolt over å ha tilhengere i junaiten)
    Tanteklem

    SvarSlett
  9. åå! så spennede! deg skal jeg følge:)

    Vi har her i huset valgt en annen variant. Godtestreik. Men vi har lov å spise usaltede nøtteblandinger og is.(ikke ubegrenset) ellers ikke kjeks, kaker, potetgull osv. Lov med en kake porsjon i løpet av helgen. Vi startet mandag og det skal gjelde i 2 mnd i første omgang. Det gjelder nemlig ikke i ferier.

    SvarSlett
  10. Imponerende prosjekt. Fikk nesten lyst å hive mæ på, men e litt usikker på om æ klare mæ gjennom jula.... ;) Rett etter påske hadde æ 10 uker HELT uten snop! Ville ha en kickstart for å komme ut av uvanen med å snope vilt og uhemmet hvilken som helst av ukas dager. Det var effektivt, og etter det har æ stort sett klart å begrense mæ til helga.

    SvarSlett
  11. Randi Kristin - du kan tror ungene her i gården ble nervøse for at jeg skulle finne på å gjøre prosjektet familie-omfattende. Ha-ha. Hyggelig at du vil følge med på bloggen min!

    Hanne K - ville nok heller ikke klart meg gjennom høytidene hvis dette betydde null snop. Men jeg ser ikke mørkt på å droppe kjøpekonfekt når jeg vet hvor fantastisk god konfekt jeg kan lage sjøl - og der er smaken så "rik" at jeg faktisk blir tilfreds etter en bit eller to. Morsomt å høre at du hadde en varig effekt og har klart å begrense snop til helgene. Det er mitt mål. Om det blir kjøpegodis eller hjemmegodis er ikke så farlig (når prosjekt 365 er omme, altså), bare jeg får gjeninnført ettertrykkelig forskjell på hverdag og helg.

    SvarSlett